středa 27. dubna 2011

Red Dead Redemption

Je to už hodně dlouho, co jsem Red Dead dohrál. Sakra dlouho. Přesto ve mě odkaz Johna Marstna žije dodnes. A jsem si jist, že se mě již nikdy zcela nepustí. Vítejte na divokém západě, parťáci. Na divokém západě, který už přestává být tak divokým. Ano, stále je to tu o život, stále jsou tu zcela odlehlé pustiny, ranče a městečka, nebezpeční bandité, lovci odměn, prostě všechno to, co znáte z filmů... ovšem nic naplat, pokrok nezastavíte a tak na západ se pomalu dostávají výdobytky moderní doby jako je automobil, vysoká politika, zkrátka doba, kdy klasičtí kovbojové začínají postrádat smyslu existence. A zde jste vy, klasický kovboj, John Marston, ex-bandita, který se vládě upsal ke spolupráci, aby tím vykoupil svou rodinu, jíž mu právě tato vláda "unesla" a nenavrátí, dokud nepochytá/nezabije všechny členy gangu, ve kterém kdysi byl. Geniální kulisy pro skvělý příběh – pocit vydědění, nepřijetí a zbytečnosti je zde velmi přítomný… jako by Vám vzali něco, co je Vaše, pak to vrátili, ale již ne takové, jaké to bylo dřív. John chce definitivně pověsit banditskou pušku na hřebík, to ale bude muset nějakou dobu počkat, chce-li získat zpět svou rodinu a ranč, na kterém by se rád živil tvrdě, ale poctivě. A že je to nezvyklá rodina - žena ex-prostitutka s hooodně drsnými manýry a téměř dospělý syn, který svému otci nemůže odpustit minulost a s tím spjaté zanedbávání. 

 John je idealista a věří, že vše může napravit, bude-li upřímný a pokorný. Napřed však musí pochytat své ex-kamarády, kteří byli pro něj jako rodina. John je takový idealista, že dokonce za kamarády nakráčí po svých a vše jim vysvětlí v naději, že se mu snad vzdají. Ti v něm nevidí nic jiného než zrádce a John přežije jen zázrakem. A tady hra začíná.




Graficky je hra naprosto famózní, detailní a dech beroucí - když vidíte pohybující se svaly na nohou hřebce, na kterém jedete tryskem zaprášenou cestou, neubráníte se údivu.
Na mapě se hráč vydá jak do pusté prérie s kulatými suchými keři, které žene vítr před sebou, tak do zlatých dolů, Mexika i vysokých hor pokrytých sněhem. Vše je přirozené a krásné na pohled. Zde se není ani moc o čem bavit, hra je krásná. 9,5/10

Zvuky jsou prostě westernové. Revolvery a pistole neznějí stejně, koně dupou, zvuk při stahování kůže je nechutný, vše jak má být. A dabing, přátelé, je další ozdobou tohoto herního klenotu. 10/10 



U čeho se zastavíme déle je hratelnost. Hra disponuje obrovskou mapou, kterou na nejrychlejším koni cvalem ujedete z jednoho konce na druhý nejdříve tak za 15 minut, spíše déle. Protože by se takto cestovalo dlouho, vymysleli autoři možnost rychlého cestování z "kempů", které si rozbijete podél cesty. Toto funguje tak na půl. Dlouhé načítání pauzy, dlouhé načítání kempu, dlouhé načítání samotného cestování... říkat tomu fast travel není zcela na místě. S tímto se pojí další problém... struktura misí. Toto je western a jediné, co se tu dá dělat, je jezdit, střílet a... jezdit. Autoři se snaží, aby mise co nejvíce ozvláštnili, což se jim daří díky zajímavým postavám, situacím a udělátkům, nicméně je velmi častý následující scénář: vybrání mise, jízda na místo sám nebo s doprovodem, který po cestě kecá nějaké napůl žvásty, napůl hluboké myšlenky, na místě vystřílení protivníků, mise hotova. 7/10 

Co je však největší bonus hry? Její příběh, postavy a kulisy.
Hra bývá často srovnávána s GTA IV a není divu, zdá se jí být podobná, je i od stejného vývojáře a jede na stejném enginu (Aurora). Kdo hrál GTA IV má nejspíše jasno v tom, jaký je feeling z ovládání postavy/koně. Zde však podobnost s GTA IV, řekl bych, končí. Nico Bellic není jako John Marston, sice jsou oba zločinci, ale o Nicovo minulosti se moc nedozvídáme, je hnán vztekem, mstou a nepochopením. O nějaké změně k lepšímu není řeč – měl snahu, ale Nový kontinent ho sešrotoval a Nico aby přežil, musí sáhnout k tomu, co už nikdy dělat nechtěl. John oproti tomu je idealista a ideál bude bránit holým tělem. Z jeho minulosti se dozvídáme mnoho a o změnu usiluje po celou dobu hry. Nemá rád, když musí zabít, ukrást, manipulovat a velmi se tomu brání.


GTA je o tom, jak Vás okolí změní k obrazu svému, RDR o tom, jak se jeden napravený zloduch tomu snažil vymanit. GTA jakoby sleduje následky jednání v RDR. 
Pravdou je, že ani jeden protagonista není krasavec. Nico je Slovan jak má být, má pupek, velký nos a obličej jako by mu někdo vylepšil bruskou. John je ještě větší oříšek – jeho zjizvený, s boláky na obličeji, neholený a větrem ošlehaný obličej mi zpočátku dělal problémy, velmi záhy si mě však John získal svou krásnou duší, kterou může mít jen kající se darebák. Nico je jen darebák se smyslem pro spravedlnost. 11/10
Dost ke GTA. Jelikož se jedná o velkou hru z prostředí westernu, zažijeme přepadení vlaku z obou pozic, revoluci v Mexiku i prosté hledání zlata, to vše ve společnosti postav, které se mění ze zlých v dobré i naopak.
(Dodatek ke hledání zlata – s tímto jsem byl velmi nespokojen. Dostanete do ruky obrázek krajiny s mini mapou, kde je vyznačeno umístění pokladu. Vzhledem k tomu, že poklad může být kdekoli na mapě světa (kde máme zasněžené hory i horké pouště) je nápověda velmi nedostačující. A mapu k dalšímu pokladu naleznete jen u pokladu právě nalezeného. Ach jo.) 




Jak bývá u R* zvykem, je hra přímo nabita vedlejšími aktivitami – můžete lovit početnou a často i nebezpečnou zvířenu (smečka vlků se vyrovná v nebezpečnosti i grizzlimu), ji pak stahovat… nebo chcete krotit koně? Není problém. Karban a alkohol snad není třeba zmiňovat (je zde asi na 5 typů hazardních her), po prohrané hře si může člověk zchladit žáhu na zločincích jako lovec odměn nebo noční hlídač, a ještě Vám za to zaplatí. Čas od času se na ulici najde blázen, který Vás vyzve na duel… blbec. 9/10
Ještě bych měl zmínit, že každý Váš počin Vám přidává na slávě a podle toho, jak úkoly či náhodná setkání řešíte (ano, jsou zde celkem častá náhodná setkání, což velmi kvituji) Vás lidé vnímají jako hrdinu nebo padoucha. Westernový život je celkem propracovaný a žádný milovník kovbojek by ji neměl minout. Já western rád neměl… až do doby, kdy jsem dohrál RDR. Víc prozrazovat nechci… zahrajte si to! To je must have titul! 



Závěrem jen zmíním „nedodělky“. Může to trochu působit jako hnidopišství, ale není… hra má pár bugů (jako každá sandboxová) a některé jsou dost otravné. Nejvíce se Vám bude stávat (tak jednou za 3 hodiny) že při pokuse se schovat za kámen vyletíte do vzduchu jak z trampolíny [ukázka]. V lepším případě pád přežijete… v horším případě poletíte i stovky metrů… trochu blbnou vozy, můžete narazit na popletené modely (místo ptáků létají pistolníci, místo indiána je pes) a především problémy se zaseknutím se ve velmi malém prostoru nebo propadnutí texturou. 


Toto asi není bug, ale zmíním jej – opilost je zde trochu nepovedená. V GTA je úplně skvělá a legrační, zde působí, jakobyste loutku tahali po podlaze… divně se lámou nohy, popírá se gravitace apod. 
Závěrem – herní svět je perfektní, krásný a propracovaný, příběh dlouhý a velmi, velmi kvalitní s poselstvím pro každého, hratelnost nadprůměrná, ne však omračující. Dávám 10/10 za perfektní příběh ve spojitosti s předešlým výčtem.




Adios, gringos. Dante.

Žádné komentáře:

Okomentovat