Silent Hill 2 - Úvod

Nejsem autorem textu a nevyhrazuji si na něj jakýkoli nárok.Tím je ArcadeVelmistr, který jej měl svého času vyvěšený na webu http://www.mujweb.cz/www/smrthrou/index.htm. Jak se budete moci přesvědčit, je text naprosto skvěle napsaný, poutavý a obsahem velmi, ale velmi vyčerpávající, ale... před notnou dobou byl tento web z pro mne neznámých důvodů smazán a zdálo se, že jeho práce bude ztracena v nenávratnu. Asi před rokem se mi podařilo text vytáhnout z archivu googlu a já se rozhodl, že až to bude možné, jako projev úcty ho znovu představím českému webu.


Po čase jsem zjistil, že podobnou věc již udělala největší fanouškovská stránka věnovaná Silent Hillu, ti však odkazují na archovovací službu, proto jsem se rozhodl, že kopii textu uschovám jako svatou relikvii u sebe pro případ, že by se událost se zrušením služeb opakoval. A zde je, pro všechny k užití.


Znovu připomínám - autorem textu je ArcadeVelmistr, kterého jsem se ani nedovolil text vystavit. Ubezpečuji Vás, že si jeho práce nadevše cením a s ní Vás chci takto seznámit.


All Hail to ArcadeVelmistr!!


A varování nakonec: Spoiler Alert! Kdo hru nehrál, ale má to v plánu, ať nečte dál, ale učiní tak, až po dohrání.


*   *   *



Dlouho očekávaná pozvánka na již druhý výlet do klidného městečka jménem Silent Hill je tady. Oblíbené středisko výletníků nás volá na romantickou rekreaci s blahodárnými procházkami malebným okolím jezera Toluca na úpatí hor. Vezměte do ruky ovladač a společně s hrdiny na obrazovce vychutnávejte nádhernou přírodní scenérii.
Silent Hill 2 - toto relaxační DVD vás naplní pocitem míru a pohody. V mlžných kulisách turistické oázy pokorně rozjímejte nad smyslem lidského bytí. Nechte se unášet všeobjímající láskou bytostí, na než ve hře narazíte.
Silent Hill 2 - hojivý balzám na vaše nervy.

Ne, nezbláznil jsem se. Tím pozitivním odstavečkem mírně reklamního střihu jsem se jen pokusil navodit atmosféru, jež od města očekává hlavní hrdina. James Sunderland tady totiž není poprvé. Když tu tak postává na dálničním odpočívadle, jeho mysl ovládnou vzpomínky. Byla to nádherná dovolená. Ten hotel na břehu jezera, ty chvíle, kdy společně pozorovali vodní hladinu. Jen oni dva, James a Mary.
Tenkrát slíbil, že ji tady zase někdy vezme... Už je to dávno, nebýt toho dopisu, který žmoulá v kapse, možná by už tady nikdy nepřijel. Jistě, ten dopis...
Píše jeho žena Mary, prý na něj čeká na jejich oblíbeném místě. Na tom není jistě nic divného, snad jen to, že Mary je už tři roky mrtvá.
Zápletka je na světě, nezbývá tedy, než se vydat do mlhou prostoupených ulic mrtvého města a vést Jamese při hledání pravdy o jeho manželce, pravdy která může být mnohem krutější, než krvavá setkání se současným osazenstvem Silent Hillu.
Čeká nás velmi působivý zážitek, neboť tvůrcům Silent Hillu se podařilo přiblížit se dokonalosti se všech parametrech tvořících solidní survival horor. Než bylo tohle kultovní dílo vydáno v Evropě, bylo nutné překousnout dvouměsíční prodlevu od americké a japonské premiéry. Trpělivost se ale vyplatila, evropské vydání bylo doplněno o DVD "Making of Silent Hill 2" (detaily zde) umožňující nahlédnout do zákulisí tvorby virtuální říše, jež má zacloumat s psychikou statisíců hráčů ze všech koutů světa.
Přelom let 2001 a 2002 však bohužel zažil nástup XBoxu, mašinky, kterou se Bill Gates vetřel do světa konzolí, a právě pro ní byla určena další verze hry Silent Hill 2 - Restless Dreams. Majitelé XBoxu v ní získali navíc minisnénář "Born From A Wish", jehož hlavní hrdinkou je záhadná Maria. Krátká mise popisuje události předcházející jejímu setkání s Jamesem v Rosewater Parku.
(Všem méně štastným hráčům, kteří se k probíranému materiálu nemohou dostat, jsem připravil článek Maria - Borm From A Wish, jenž vás podrobně uvede do obrazu.)
Krom tohoto bonusu byl zvýšen i počet možných zakončení - po vzoru SH1 se zde opět objevuje ufonský konec. Jelikož ale tržby za prodej hry na XBoxu nedosáhly očekávaných hodnot, objevila se na jaře roku 2002 zpráva o chystaném uvedení novější verze také zpětně pro konzoli Playstation 2.
Události se daly do pohybu na přelomu let 2002 a 2003, kdy se na pultech obchodů objevily jak tituly SH2-Greatest Hits (USA) a SH2-Director´s Cut (Evropa) pro PS2, tak i PC-vydání hry, které tak do tichého města konečně vtáhlo i majitele počítačů. Nutno ovšem poznamenat, že ve všech třech případech se jedná o shodnou, kompletní verzi SH2, obsahující scénář Maria a šest možných konců, tak jako tomu bylo u X-Boxu. Pochopitelně, u hraní na PC stojí za zmínku odlišnost v ovládání postavy a některé další detaily, jako je schopnost zápisu na (skoro) každém místě, motorová pila je k mání už při prvním hraní (alespoň v jednodušších obtížnostech akční části), je tu možnost hned na začátku vypnout "noise filter" apod. Všechny důležité zákonitosti hry však zůstaly nezměněny a tak drtivá většina všech informací nacházejících se na této stránce může být uplatněna pro všechny doposud zmíněné verze SH2. Přejděte proto s nadhledem těch několik málo řádků týkajících se výhradně původního PS2 vydání z listopadu roku 2001.



Sám Silent Hill 2 zachovává vše dobré z prvního dílu a samozřejmě přidává brilantní grafické zpracování, které umožňují novější a výkonnější herní platformy. Je tu silný příběh s mrazivým rozuzlením, jsou tu postavy s přesně vykreslenými charaktery, každá si prožívá svůj tragický ůděl v ponurých zákoutích pekla jménem Silent Hill. Pochopitelně nechybí pernamentní stres a napětí, jež je vytvářeno procházením temnými, zakrvácenými a často zdevastovanými prostory vyplněnými pestrým výběrem záhadných zvuků. To vše umocněno využitím efektu světla baterky, jež v temnotách znovu a znovu nachází stopy hrůzných událostí, které se v tomhle městě mrtvých nedávno odehrály.

Jestliže bývá tohle pokračování série vůbec za něco kritizováno, pak je to údajná nedostačující pestrost a velkolepost nepřátelských monster. Nespokojené hlasy nostalgicky vzpomínají na souboje s ještěrem, létajícím ďáblem, či obrovskou můrou z prvního dílu. Možná se podobné výtky dají, do jisté míry, uznat, ale na druhou stranu je nutné vědět, že zrůdy a bytosti SH2, které hlavní hrdina ve městě potkává, nesou daleko hlubší význam ve spojitosti s příběhem, než tomu bylo v prvním SH. Myslím, že zvláště famózní Pyramid Head se nemusí stydět ani za svůj vzhled, ani za roli, která mu připadla.
Právě rozboru jednání a osudů všech postav, vystupujících v hře, se věnuji v článku SH2 - Příběh. Pokud jste již Silent Hill 2 alespoň jednou (nebo lépe vícekrát s různými konci) dokončili a máte zájem porovnat váš výklad silentovských událostí s mým, běžte do toho. Stejně tak je článek psán i pro hráče se slabší znalostí angličtiny, neboť v podstatě obsahuje doslovný překlad naprosté většiny obsažených dialogů a textů, což jim umožní proniknout do klubka souvislostí a činů tvořících příběh.
Vždyť zrovna příběh, který hře vdechnul Hiroyuki Owaku, je možná tou nejcennější stránkou celého díla. Děj si prožijeme za postavu Jamese Sunderlanda, muže v mnohém podobném Harry Masonovi z prvního dílu, který možná právě teď, současně s Jamesem, prožívá svou noční můru v severnější části města nad jezerem. Náš horor tentokrát začne relaxačním vyklusáváním na břehu jezera, avšak záhy se vše obrátí ve stálý boj o přežití až do posledních chvil, do konce, který můžete sami ovlivnit.

Shodně se svým předchůdcem totiž má i Silent Hill 2 více možných závěrů a několik předmětů získávaných odměnou za dokončení hry. Určité odlišnosti jsou ale v systému zapisování a užívání pozic získaných po dohrání hry. Ukládá se totiž "Game Result", což je vlastně hodnocení právě skončené hry. Pokud tedy chceme nalézt určité bonusové věci, jako třeba Hyperspray, nebo Dog Key (nebo pokračovat ve sbírání různých konců), na které jsme projetím hry získali právo, musíme nejdříve nahrát patřičný Game Result a až poté zvolit v menu New Game. Při opakovaném hraní a zápisu na více pozic se nám můžou tyto Game Result nahromadit. Naštěstí si o nich lze udělat rychle přehled tím, že při procházení pozicemi na každé z nich můžeme stisknout tlačítko "doleva", nebo "doprava" a místo času v momentě zápisu nám naskočí celkový čas hraní na sebe navazujících her a také skupina písmen, znamenajících symboly už dosažených konců (InWater;Leave;Maria;Rebirth;DOG). (Všechna pozdější vydání hry pak Ufo; X znamená dohrání scénáře s Mariou.)
Přebytečná data můžeme rovněž rychle smazat stiskem tlačítka Select při označení pozice.
Pozor ale na tlačítko Select během hry, neboť současné stlačení SELECT a START znamená ukončení hry a návrat do hlavního menu.
Pod hlavním menu - při delší nečinnosti ovládání v něm - je skryto i úvodní intro, které by bylo škoda přehlédnout. Za zvuků podmanivé melodie (dalo by se směle tvrdit , že soundtrack Silent Hillu 2 přináší více kvalitní hudby, než česká pop scéna posledních pěti let) předvádí scénky ze hry, i některé záběry, které ve hře nenajdeme.

Důležitým momentem před zahájením hry je volba obtížnosti akční a hádankové části. Action Level má možnosti Beginner, Easy, Normal a Hard. Tyto určují rychlost a odolnost monster a také naopak míru zranění, které mohou svým útokem Jamesovi způsobit. Volba Beginner a Easy dělá z nepřátel až příliš pomalá a citlivá stvoření, jež rychle vytuhnou a ani krve, lahodící oku diváka, moc nepustí. Normal je ideálním řešením pro zkušenější fanoušky Silent Hillu, kteří už v surv. hororu něco odehráli a vědí, jak vychutnat střelecké i manuální rozbití nepřítele. Hard je pak výzvou pro ty lepší, nebo experty hledající cestu k deseti hvězdám v hodnocení, neboť rychlost a odolnost monster zde stoupá až do absurdních hodnot a společně se zvýšenou citlivostí Jamese tvoří hrobem zavánějící kombinaci.
Riddle level vyjadřuje stupeň obtížnosti puzzlů ve hře. Základním výběrem jsou levely Easy, Normal a Hard. Když projedeme tato tři módy postupně v několika navazujících hrách, otevře se nám možnost hrát nejnáročnější stupeň - Extra. Tento mód se však nikdy neobjeví v úvodním menu hry (kde musíme zvolit obtížnost Hard) , o tom že jsme jej zvládli, se dozvíme až v závěrečném hodnocení (anebo během vlastní hry podle textů a řešení hádanek). Tvůrci hry tentokrát připravili tvrdý oříšek všem spisovatelům a uživatelům krokových návodů, neboť zadání většiny puzzlů je odlišné pro různé stupně obtížnosti. A aby toho nebylo málo, rovněž číselné kombinace a hesla u různých zámků a dveří jsou náhodně měněny. Takže většinou nezbývá, než se vydat je poctivě vypátrat v příslušných dokumentech a vzkazech.
Více hádanek ve hře tak nabývá různých forem dle vybraného módu. Od stručných vět, či konkrétních čísel jasně ukazujících správné řešení (mód Easy) až po košaté a komplikované texty, tu a tam proložené některými slangovými a archaickými výrazy, které je třeba vyhledat ve slovníku (módy Hard a Extra).

Rozdílné konce:
Jak už je v Silent Hillu dobrým zvykem, může být příběh zakončen vícero způsoby. Máme zde čtyři základní konce (In Water, Leave, Maria, Rebirth) a dva humorné navíc (Dog - se psem v hlavní roli a UFO - ufonky ale spatří pouze majitelé novějších verzí hry). Tedy podobně jako v prvním díle. Podstatně rozdílné jsou ale metody, jakými se dají závěry měnit. Oproti SH1, kde se o konci rozhodovalo na dvou přesně daných místech ve hře (mimo UFO verze ovšem), je tady určujícím faktorem (mimo konců Rebirth, Dog a UFO) samo chování Jamese během hraní, ať už se jedná o vztah k Marie, nebo jeho k sobě samému. To znamená, že se nedá jednoznačně ukázat na jedno místo ve hře a říct, že tady a teď, tímto způsobem rozhodneme o žádaném konci.
Radu, jak na to, nám tentokrát poskytli sami tvůrci hry - je to časopis s článkem "Hledání jiného závěru", který můžeme nalézt (po prvním dokončení hry) v budově Blue Creek Apartment. Tam je "mezi řádky" skryt návod k určitému konci, vždy však pouze k jednomu v probíhající hře. Takže například po shlédnutí konce Maria se v navazující hře objeví článek "Choosing death", naznačující nám decentně cestu k závěru In Water. Není pochopitelně povinné snažit se vždy o ten konec, který v danou chvíli článek nabízí, pokud máme informace odjinud, můžeme se pokusit o jaký závěr chceme. Po získání všech konců se časopis přestane objevovat.
Dále vypisuji odzkoušené metody pro navození žádaných konců a přidávám další požadavky, letící světem internetu, u kterých se mi však často hraním ukázalo, že na druh konce nemají žádný efekt.
Pochopitelně, že neznám naprosto přesné hranice např. míry Jamesových zranění, nebo hrubosti vůči Marie, které převáží příběh do závěru "In Water", případně "Leave" a oddělí jej od konce "Maria". Berte to tak, že čím více z následujících doporučení splníte, tím více se přiblížíte žádanému druhu konce. A pokud je vykonáte všechny, máte jistotu.
POZOR!

Při opakovaném hraní z pozice získané předešlým dokončením hry budete stále nacházet čtyři předměty (viz níže odstavec "Rebirth"), jejichž současná přítomnost v Jamesově inventáři na konci hry vždy (pokud nebyla ukončena dříve způsobem Dog, případně UFO) spustí závěr Rebirth. Chcete-li se tedy tomuto zakončení vyhnout a shlédnout jiné, vyhněte se vzetí alespoň jednoho z těchto předmětů.
In Water

Když prostudujeme zmíněný článek "Choosing Death", nalezneme věty, kterým pak stačí přiřadit význam vzhledem k herním činnostem Jamese a získáváme tyto požadavky:
Občas sejít z trasy, kterou by měl James jít. Spojte to s vyhledáváním nebezpečných situací - soubojů s monstry.
Být stále v ohrožení života - neléčit vzniklá zranění tak dlouho, jak jen je to možné.
S postavami potkanými ve hře nekomunikovat víc, než je nezbytně nutné (spojovací videa). To znamená např. nechodit za Mariou, když odpočívá v nemocnici, nevracet se za Eddiem, blijícím do záchodu, nevybavovat se s Angelou na hřbitově. Jak je všem známo, má každá z těchto postav připravenu minimálně jednu hlášku pro případ, že je prozkoumáte. Tomu je třeba se prostě vyhnout.
Buďte chladní a hrubí k Marie. Vhodný je občasný bodyček do těla, případně úder trubkou, nebo latí do hlavy. Jinak si jí nevšímejte a snažte se s ní strávit co nejméně času.
Pár dalších rad, jejichž efekt není tak silný jako u výše uvedených, ale přesto mohou mít pomocný význam:
Prozkoumat nůž získaný od Angely.
Číst deník na střeše nemocnice.
Poslechnout si celou konverzaci Jamese a Mary v dlouhé hale před koncem hry.
Poslechnout záznam ze sluchátek v Reading Room.
Nezkoumat dopis od Mary.
Nezkoumat fotografii Mary.
Leave

Buďte drsní k Marie, tak jako pro verzi In Water. Opět je dobré strávit s ní co nejméně času. Např. v nemocnici ji co nejdříve ukliďte do pokoje S3 a už se k ní nevracejte.
Vlastního života si naopak musí James výsostně cenit. Jakékoliv zranění ihned léčit do nejlepšího zdraví, rozhodně neběhat ulicemi nazdařbůh v kondici hraničící se smrtí.
Jakýsi menší účinek možná mají ještě tyto věci:
Prozkoumat dopis od Mary.
Prozkoumat fotku Mary.
Poslouchat celou konverzaci Jamese a Mary v chodbě.
Nezkoumat nůž.
Poslechnout si kecy ve sluchátkách.
Maria

Chování k Marií je nejdůležitějším faktorem a proto ji opatrujte jako oko v hlavě, nedopusťte aby ji zranilo jakékoli monstrum, chraňte ji vlastním tělem. Nikdy ji neubližujte, dbejte, ať ji náhodou nezasáhnete při nějakém souboji a nevrážejte do ní. Snažte se s ní být co nejdéle, komunikujte s ní maximálně, jak je to možné - když si lehne a odpočívá v nemocnici, přijďte ji alespoň jednou zkontrolovat do pokoje a promluvte s ní.
S Jamesem veďte podobný život, jako u konce Leave, ať se vyhnete problémům vyvolávajícím zakončení In Water.
Snad pomůže i něco z toho:
Nezkoumat nůž.
Nezkoumat dopis od Mary.
Nezkoumat fotku Mary.
Nečíst deník na střeše nemocnice.
Neposlouchat nahrávku ze sluchátek.
Neposlouchat celou konverzaci v hale.
Rebirth

Konečně konec, jehož zisk je určen daleko přesněji. Dočkáte se ho v případě sesbírání čtyř důležitých předmětů, které se objeví po prvním dokončení hry. Jsou to dvě knihy (Lost Memories, Crimson Ceremony), kalich (Obsidian Goblet) a bílá tekutina v lahvičce (White Chrism), jenž umožňují provedení starodávného rituálu. Místa jejich nalezení najdete níže v odstavci "Bonusové předměty". Tyto čtyři věci už není nutné nikde používat, stačí je posbírat a po likvidaci hlavního bosse bude konec Rebirth spuštěn automaticky.
DOG


Toto absurdní završení příběhu umožňuje nalezení klíče "Dog Key" (vzhledově je to bílá kost) v psí budce na dvorku poblíž motelu. Pokud půjdete směrem z Rosewater parku, je to pár kroků napravo od Jacs Inn po hlavní silnici.
Tento "Psí klíč" - kost se v budce objeví teprve po projetí tří her s konci In Water, Leave, Maria; nebo po dokončení hry se závěrem Rebirth. Čas na samo použití Dog Key pak přijde až těsně před koncem hry, v hotelu po shlédnutí videokazety. Hned poté vyjděte z pokoje a vlezte do nedalekých dveří s názvem Observation Room, které budou nyní otevřeny. Tady hra skončí.
UFO

(Jen pro později vydané verze hry)
Tento šestý konec je, stejně jako DOG závěr, určitou recesí tvůrců Silent Hillu. Jamesi Sunderlandovi je zde umožněno krátké setkání s hrdinou prvního dílu, Harrym Masonem.
Nezbytností k dosažení tohoto zakončení je vlastnictví artefaktu jménem Blue Gem (viz odstavec "Bonusové předměty"). Ten je nutno použít na třech místech ve hře:
1.) Na "zahradě" nemocnice. Místo označené na mapě jako Garden je však pouze maličkým ohraničeným prostorem (James je tam "zavlečen" po souboji se třemi vychrtlíky spouštěnými ze stropu - ona místnost, kde byl zamčen malou Laurou).
Na této podivné minizahradě tedy poprvé užijte Blue Gem. Na tmavé obloze nad vámi se mihne Ufo.
2.) Na dřevěném molu u jezera přijde podruhé chvíle pro Gem. Použijte jej dříve, než vstoupíte do loďky.
3.) V hotelovém pokoji č.312, před spuštěním videopásky, užijete Blue Gem potřetí a naposledy. Tím bude celý příběh ukončen.
Bonusové zbraně
Motorová pila a Hyperspray doplňují základní repertoár zbraní, jenž je možné nalézt v Silent Hillu. Připomeňme, že zbývající zbraně jsou tyto: prkno s hřebíkem, pistole, ocelová trubka (zapíchnutá v kapotě auta u Taxxan Gas Station), brokovnice (druhé patro v nemocnici), puška (věznice) a popravčí meč od Pyramid Heada (začátek labyrintu).
Motorová pila


Je k mání hned po prvním dokončení hry. Místo nálezu je nepřehlédnutelné - na cestě ze hřbitova ji naleznete zařezanou do klád vedle cesty, navíc ji prozrazuje hlasitý zvuk motoru. Agresivní povahy by možná mohlo napadnout vrátit se s ní kousek zpátky na hřbitov a vyzkoušet jí na Angele, která tam ještě stále postává. Pokus o malý romantický masakr v klidném zátiší hřbitova ale bude neúspěšný, neboť pila se o tuto mimořádně otrlou ženskou zadrhává jako by měla svetr potažený solidní vrstvou kevlaru.
Za zmínku stojí ještě jeden úkaz, který se váže k Jamesovi a motorové pile. V určitých situacích může dojít k zajímavé scénce; když James řezal motorovkou a vy jej necháte chvíli bez pohybu nad zabitým nepřítelem; někdy se stane, že snad v návalu sebevědomí, či uvolněné agresivity zvedne pilu nad hlavu a začne se vybuzovat neandrtálským řevem.
Při normálním užití proti monstrům (případně ji může okusit i Maria, když budeme trošku morbidní) je to ovšem mocná zbraň s vysokou účinností, nevýhodou však může být (zejména v Hardu) kratší dosah a čas potřebný k nastartování.
Hyperspray


Naleznete jej po druhém dokončení hry v karavanu (Motohouse - na spodní části mapy města). Můžete jej vzít buď za denního světla, nebo si počkat, až půjdete kolem v noci - pro obálku a klíč. Sprej je obdobou Hyperblasteru z prvního dílu a může nabývat různých stupňů účinnosti (barev náplně) v závislosti na počtu získaných hvězd v hodnocení (viz níže sekce Game Result). Základní verzí je sprej s bílým postřikem, který paralyzuje nepřátele, že zůstávají chvíli bez pohybu, což se dá využít k útoku pomalejší, ale účinnější zbraní. Silnější účinek má pak sprej se žlutou náplní, která je odměnou za osmihvězdičkové hodnocení. Dokonalé zvládnutí hry oceněné maximálním počtem hvězd je odměněno zeleným postřikem spreje, který monstra neparalyzuje, ale ihned likviduje. Rovněž účinek na bosse je okamžitý (ovšem pozor - Pyramid Heada nelze ani touto zbraní zabít, vždy dojde jen k maximálnímu zpomalení jeho pohybu). Užívání Hyperspraye je neomezené, jediným zádrhelem je nutnost občasného protřepání náplně.
Ještě je ale třeba zdůraznit, že pokud v následující hře neobhájíte počet hvězd potřebných na upgrade náplně, budete mít opět pouze postřik odpovídající nižšímu hodnocení. Proto nikdy nepřepisujte pozici, kde máte uložen nejúčinnější Hyperspray.
Bonusové předměty
Všechny bonusové předměty bez výjimky slouží k vyvolání konců Rebirth a DOG. Je jich celkem pět (ve verzích s UFO koncem šest) a dohromady s motorovou pilou a Hypersprayem jsou v závěrečném hodnocení zaznamenány v závorce za číslem všech sesbíraných předmětů ve hře (Items).
White Chrism

Ampulku s bílým olejem můžete najít v kuchyni pokoje číslo 105 v přístavbě Blue Creek Apartment, tedy budově, do které James proskočí oknem. Objeví se po prvním projetí hry.
Lost Memories

Jedná se o knihu referující o Silent Hillu jako o místě, které bylo kdysi dějištěm tajemných obřadů. Původní obyvatelé nazývali město jako Místo Tichých Duchů, v něž sami věřili. Tito lidé však byli později okradeni o své pozemky novými osadníky...
Kniha bude v přihrádce na Taxxan Gas Station po prvním dokončení hry.
Obsidian Goblet

Najdete v rozbité vitríně muzea Silent Hill Historical Society blízko dlouhých schodů do podzemí.
Také kalich je k mání až po prvním projetí hry.
Crimson Ceremony

Uzavírá řadu čtyř předmětů nezbytných pro zisk konce Rebirth. V knize je text zaklínadla recitovaného při rituálu prováděném původními obyvateli Silent Hillu. Knihu naleznete v hotelu, v pokoji Reading Room, ale až po shlédnutí videokazety. Samozřejmě i Crimson Ceremony lze najít až po prvním dohrání hry.
Dog Key

Jediný, ale nepostradatelný předmět pro obdržení závěru DOG. Je dostupný až po trojnásobném dokončení hry s konci In Water, Leave a Maria; nebo po projetí hry s koncem Rebirth. Pak jej naleznete v psí budce poblíž Jacs Inn na Nathan Avenue, krátce poté, co prvně potkáte Mariu. Je ale také možné jej sebrat později, v noci.
Blue Gem


(Jen pro novější verze hry.) Dokončete normální scénář Jamese Sunderlanda ("Letter From Silent Heaven") s jakýmkoliv koncem a zapište pozici. Totéž udělejte s misí, kde vystupuje Maria ("Born From A Wish"). Obě výsledné pozice nahrajte a začněte novou hru s Jamesem. Hned na začátku hry, na záchodcích u dálničního odpočívadla pak naleznete Blue Gem, který vám po trojím použití na správných místech (viz výše) umožní kontakt s mimozemšťany.
Extra option menu
Tahle zvláštní nabídka je (pro konzole) dostupná tak, že ve hře najedete do Option menu a tam stisknete tlačítko L1, nebo R1. Naskočí výběr několika možných úprav v ovládání postavy a po dohrání dalších her přibude nabídka vypnutí Noise filtru (úmyslné zkreslení obrazu mírnou dávkou šumu), ale hlavně položka Bullet Adjust, což znamená povolení regulace množství nábojů v nacházených krabičkách, jež se dá zvýšit až na trojnásobek a to bez rizika negativního vlivu na závěrečný Game Result.
Majitelé PC verzí si těchto vymožeností mohou užívat již od počátku svého prvního hraní.
Pozoruhodné události hry
V příběhu se dají nalézt některé záhadné momenty a také chvíle, které svádějí k pokusu pozměnit pevně daný scénář děje. Jak se však vždy ukáže, precizní Japonci zase mysleli na všechno a veškerá zadní vrátka uzavřeli, byť mnohdy poněkud méně nápaditým způsobem.
James ve skříni - ve scéně, kdy James Sunderland šmíruje orgie Pyramid Heada se dvěma kočkama najednou, později vidíme, jak ze skříně střílí z pistole. Vnucuje se tedy otázka, co by se stalo, kdybychom předtím pistoli nevzali. Bohužel, dokud nedojde ke vzetí této zbraně, scéna v pokoji nikdy nebude spuštěna.
Blijící Eddie - tady se může zdát, že toto nechutné setkání by šlo zcela vypustit, neboť v pokoji s Eddiem není žádný klíčový předmět. Opět smůla - dokud nenavštívíme Eddieho, nedostaneme se do dveří k Angele. Zase poněkud nelogické, ale co se dá dělat.
Maria v nemocnici - uložit Mariu k odpočinku do pokoje S3 se zdá být nezbytné, protože je zde klíč od střechy, ze které se James propadne (bude propadnut) do vypolstrované místnosti s posledním kódem pro krabici s vlasem. Když už však hru hrajeme poněkolikáté, známe pár číselných kombinací, které krabici otevírají. Takže kdyby se trefila ta správná, nemuselo by se chodit na střechu a Maria by mohla zůstat s Jamesem i ve chvíli setkání s malou Laurou, což by silně pozměnilo logiku příběhu. Opět bohužel, do zámku nepasuje žádná známá číselná kombinace, dokud si ji James sám nepřečte v kobce pro blázny, i když předtím zadáte přesně to číslo, které později objevíte.
Pyramid head, Maria, James a výtah - z příslušné videosekvence vyplývá, že se James do výtahu dostává první a Maria přibíhá se zpožděním, což má pro ni osudové následky. Dobrá, což tedy obětovat něco času, neutíkat a prostě Mariu do výtahu natlačit, aby se tam dostala dříve. I to jsem zkoušel, odblokoval jsem Mariu od Pyramid Heada, který ji společně s Jamesem (jež ho stále mlátil trubkou do masky) tlačil směrem k výtahu. Ovšem po dosažení určité vzdálenosti od kabinky se vždy aktivuje tentýž film, takže veškerá snaha je marná. Ani to nejsilnější gentlemanské úsilí nemůže přemoci záměry programátorů...
Kroky ve vězení - dvě záhadné bytosti v celách věznice vyvolávají svými kroky a mumláním nepříjemné pocity. Pro Jamese jsou neviditelné, nicméně je možné je zastřelit a sledovat krev stékající po podlaze cely.
Klepání na dveře WC - ve věznici je zavřený záchod, na jehož dveře může James několikrát zaklepat. Zkuste to třikrát, případně párkrát zopakujte, dokud vaše akce nevyvolá patřičnou reakci.
Jezero Toluca - zajímavostí Silent Hillu 2 je vložení pasáže s loďkou. Možná k tomu programátory vedla hloupá, ale hojně šířená fáma o prvním díle, která říkala, že se dá nastartovat loď (na níž je rozhovor s Dahlií a Cybil) a vyplout s ní na jezero. Třeba právě tento nesmysl vyprovokoval tvůrce SH 2 a plavbu po jezeře nám tímto umožnili. Velká rozloha jezera a zdánlivá neohraničenost pohybu na něm však může být opět úrodnou půdou pro vznik různých spekulací. Zejména skutečnost, že uprostřed jezera je teoreticky ostrov (je vyznačen na mapě a potvrzen v konci Rebirth), vyvolává logicky otázku, zda se k němu nedá doplout. Prakticky se to však jeví nemožné, neboť i když přibližně v polovině trasy plavby budeme ignorovat světlo a vydáme se napravo, v kursu ostrova, dojde po chvíli k situaci, kdy loďka jakoby přestává plout dopředu a táhne ji to do strany, takže manévrovat můžeme vlastně jen na úzce vymezeném prostoru jezera.
Přesto se ale vytrvalým veslařům může podařit najít malý, kulatý a travnatý kousek pevniny (viz krajní dva obrázky níže). Jenže se na něj nedá ani vylézt, ani jej nelze obeplout. I podle jeho polohy se spíše jedná o malý kousek břehu vedle mola, kde James nastoupil do loďky.

Vaše vysvědčení - "Game Result"
Jak se dalo čekat, hodnotící schéma z prvního dílu zůstalo zachováno. Veškeré naše konání ve hře je nakonec rozškatulkováno, sečteno a oznámkováno. Místo známek jsou tady dvě řady hvězdiček. Ta horní řada znemená celé hvězdy, řada spodní pak desetiny (anebo každá hvězda v horní řadě má hodnotu deseti bodů a ty dole hodnotu jednoho bodu, jak chcete). Do výsledného počtu hvězd se promítají dílčí výsledky v jednotlivých kritériích - oblastech Jamesovy činnosti ve hře. Pokud je některé z těchto kritérií vypsáno zlatou barvou, dosáhli jste v něm maximálního možného podílu do celkového hodnocení. Jen tři parametry nebudou nikdy zlaté, jsou to: WALKING DISTANCE, RUNNING DISTANCE a BOAT MAX. SPEED. Tyto nemají na hodnocení žádný vliv a není proto důvod se jimi dále zabývat. Zbývající kritéria mohou nabýt zlatých hodnot a pokud se vám je všechny podaří splnit v jedné hře, získáte deset zlatých hvězd, nejvyšší hodnocení v Silent Hillu. Samozřejmě, že čím víc se budete tímto hodnotám přibližovat, tím větší bude počet obdržených hvězd.
Níže vypisuji požadavky na "zlato" v jednotlivých kategoriích:
(Kritéria pro Playstation 2 verzi hry vydanou v listopadu 2001)
ACTION LEVEL: HARD
RIDDLE LEVEL: HARD (nebo EXTRA)
ENDING: DOG (nebo Rebirth)
ENDING CLEAR: 4/4 (+1)
SAVES: 2 (a méně)
TOTAL TIME: pod 3 hodiny
ITEMS: 150 a víc (odzkoušel jsem vždy nad 190) / (+7)
DEFEAT ENEMY BY SHOOTING: nad 75
DEFEAT ENEMY BY FIGHTING: nad 75
BOAT STAGE TIME: pod 1min:20sec
TOTAL DAMAGE: pod 500
U novějších verzí SH2 (s koncem UFO a scénářem Maria navíc) je požadavek ENDING CLEAR: 4/4 (+3) a počet bonusových předmětů (číslo v závorce na řádku ITEMS) stoupá na +8.
Cesta k deseti hvězdám

Čekal bych, že lidé, kteří navštívili tyto stránky za účelem vyhledání informací o získání bonusových předmětů, nebo měli problém s nalezením některého z konců, tady právě přestávají číst. Je to vlastně pochopitelné, protože odměna za zisk deseti hvězd (zelený sprej) je celkem nepodstatná a nestojí za tu námahu. Proto by bylo vhodné upozornit programátory, aby silněji motivovali hráče k získání nejvyššího hodnocení a to třeba tím, že by na setkání v Rosewater Parku v následující hře přišla Maria v plavkách.
Nicméně i lidé, kteří Game Result ignorují, by tady mohli nalézt malé rady, jak řešit některé situace ve hře. Je třeba ale brát v ůvahu, že následující řádky se týkají výhradně obtížnosti Hard, je jasné že spousta situací má v lehčích módech daleko jednodušší řešení.
Jak vidno z požadavků na zlaté hodnoty, úkolů ke splnění je dost, některé jsou dost přísné a co víc, je třeba je všechny vykonat v jedné hře. Vydejme se tedy po stopách testerů, kteří na základě svých výkonů nastavili požadavky zlatých hodnot a stanovili tak mistrovskou (podle svých představ) cestu Silent Hillem. Všimněme si, že nepovažují za nejlepší proletět trasou v co nejkratším čase, bez zápisu a případně bez užití určitých léčebných prostředků, jako je tomu u série Resident Evil. Vyžaduje se zde sice splnění přísného časového limitu v nejtvrdších levelech, ale současně je nutné i vymordovat stanovený počet nepřátel a to vše s malou tolerancí pro vzniklá zranění. Nakolik je to dohromady náročné, může posoudit každý sám. Na poznání prostředí, hádanek a nepřátel máte celých pět (resp. šest) her (deseti hvězd se nedá dosáhnout dříve, než uvidíte všechny konce), ve kterých je třeba přemýšlet nad správným postupem, jaký potom použijete ve finálním pokusu, jenž už musí být bez chybiček. Případná práce s hledáním zlatých hodnot vám odpadá, neboť je naleznete zde (nebo jinde, ovšem věřte, nebo ne, tyto české stránky byly první na světě takto podrobně rozebírajíc zmíněné téma). Na dalších řádcích pak přidávám ještě pár rad z vlastních zkušeností v jednotlivých parametrech.
Action Mode - samozřejmě je nutné hrát Hard, což znamená rychlá a odolná monstra se silným účinkem útoků, takže jejich likvidace musí být přesná, aby vůbec nedocházelo ke zraněním.
Riddle Mode - nastavit Hard, případně naskočí Extra. Zadání hádanek už by měla být známa z předešlých her, takže by měly být řešeny rychle, bez časových ztrát. Máte-li problémy s puzzly v nejtěžších módech, použijte návod.
Ending - použijeme konec Dog, protože se tak vyhneme konfrontaci se dvěma Pyramid Heady a hlavním bossem, což ušetří čas a také znemožní utrpět další ztráty krve.
Ending Clear - v na sobě navazujících hrách musíme spatřit všechny konce - In Water, Leave, Maria, Rebirth (4/4) a závěr Dog (číslo +1 v závorce). (+ UFO konec a scénář "Born From A Wish" v novějších vydáních SH2.)
Saves - máme právo pouze na dva zápisy. Doporučuji rozložit si je na tyto body:
Nemocnice, před odchodem do sklepa, kde James a Maria utíkají k výtahu. V tomto místě je Maria vystavena velkému ohrožení a právě zde vzniká v Hardu malý problém. Není možné se pouze rozběhnout a zastavit se až ve výtahu s tím, že Maria sama doběhne. V Hardu je Pyramid Head extrémně rychlý a Maria mu není schopna sama uniknout, takže pokud jí nepomůžete, uslyšíte z dálky její výkřik a vzápětí uvidíte velice nepříjemný nápis Game Over. Je tedy nutné ženské pomoct na dvou místech. Nejdříve hned na začátku chodby po příchodu Pyramid Heada, kdy ho musíte zpomalit , nejlépe dávkou z pistole (střelbu z brokovnice by mohla snadno odnést i Maria). Pak teprve utíkat k výtahu. Maria vás následuje, ale u zdi s pletivem ji monstrum podruhé dostihne. Opět musíte zasáhnout a poslat mu skrz pletivo pár kulek do masky. Teprve pak utéct do výtahu.

Druhým místem pro zápis může být hřbitov na konci labyrintu. Za ním totiž čekají dvě výzvy za sebou, musíte zlividovat Eddieho bez velkých ztrát krve a hned poté udělat pasáž s loďkou pod časovým limitem. První souboj s Eddiem se dá spolehlivě vytaktizovat s puškou, zatímco taktika při druhém setkání už spíše záleží na jeho momentální náladě a nejlepší medicínou na jeho uvolněné vražedné sklony se zdá být obrovský popravčí meč ukradený z pracovny kata s železným jehlanem na hlavě.
Takto zvolenými místy zápisů je však vyčerpán prostor pro uložení třeba před prvním soubojem s Pyramid Headem v Blue Creek Apartment, kde může být James i přes plné zdraví zabit jediným úderem. Na to je třeba dát velký pozor.
Total Time - dostat se pod tři hodiny času by neměl být problém pro ty, kdo už vědí jak správně seřadit nezbytné kroky nutné k dokončení hry a které nepotřebné činnosti se dají zcela vyřadit.
Items - sesbírání požadovaného počtu předmětů nepředstavuje v druhém díle žádný zádrhel, neboť je jich víc než dost a spousta z nich leží většinou blízko Jamesovy cesty příběhem. Pro vybití předepsaného množství monster je stejně potřeba velkých zásob munice, takže je nutné ji sbírat. Naopak je možné vypustit (pokud jsou problémy s časem) pátrání po některých léčivých prostředcích, neboť jejich větší spotřeba by logicky znamenala jediné - překročení limitu pro Jamesova zranění.
Číslo v závorce pak ukazuje počet bonusových předmětů, jichž je celkem sedm (případně 7 + Blue Gem), takže aby byl tento počet zlatý, musíme v závěru (Dog), před vstupem do Observation Room, ještě seběhnout do druhého patra hotelu pro knihu Crimson Ceremony.
Defeat Enemy By Shooting/ Fighting - oba kritéria musíme splnit současně, to znamená, že v obou musí být více než 75 mrtvých. Obecně vzato, musíme zabíjet rychle kvůli omezení v čase a ještě obezřetně, aby nedocházelo ke zraněním. Nejlepším způsobem usmrcení monstra je napálit do něj čtyři rány z pistole, nebo jednu z brokovnice (pokud je z krátké vzdálenosti), načež nepřítel padá a my jej musíme rychle na zemi prošlápnout. Takto zlikvidovaná bytost se však vždy počítá do kolonky Def. En. By Fighting. Každé druhé monstrum je proto nezbytné ustřílet, což je mnohem delší, než prvně popsaný způsob. Je to ale nutné, stejně jako je potřeba počítat vybité nepřítele během hry. Není jich totiž ve hře zrovna přebytek, takže chybějící množství, propásnuté v dřívějších pasážích hry, už v hotelu těžko doženete. Pokud by přesto výsledná čísla v závěrečném hodnocení malinko nevyhovovala, je samozřejmě možné vyrazit z posledního místa zápisu a pokusit se je zkorigovat, aby se nemuselo hrát znova od začátku.
Co se týče užití bonusových zbraní Motorové pily a Hyperspraye, nedoporučuji to. Pravděpodobně by při jejich rozsáhlém uplatňování mohlo dojít k degradaci hodnocení (jako tomu bylo u Hyperblasteru a Katany v SH1), ale hlavně - na většinu krizových situací v Hardu svou účinností a stylem použití prostě nestačí.
Boat Stage Time - pasáž s lodí má v Hardu změnu v ovládání. Pohyb vesel se vyvolává kruhovými pohyby analogových páček. Na počátku užijeme pouze levou páčku pro Jamesovo natočení ke světlu v mlze a poté vyrazíme kupředu. Postupným zrychlováním pohybu páček pak uvádíme loď do stále větší rychlosti. Když se vám podaří nastavit na začátku loďku přesně na světlo, aniž by jste později museli korigovat kurs, dá se dosáhnout rychlého času kolem jedné minuty.
Total Damage - nepříjemné kritérium, jež v prvním díle nebylo. Vyjadřuje celkové ztráty krve Jamese Sunderlanda během hry. Udržet jej pod hodnotou 500 bodů je vcelku náročné. Pro představu, jeden úder trubkou od sestřiček v nemocnici, nebo kousnutí chlápka zarostlého v posteli ubírá v Hardu něco kolem třiceti bodů.
ArcadeVelmistr
Původní verze: 10.12.2001
Poslední aktualizace: 26.5.2003