pondělí 2. května 2011

Just Cause 2 – jaký pak copak!

„Teď zemřeš,“ smál se padouch, třímajíc v ruce detonátor k bombě. 
„Jo?“ otázal se Rico klidným hlasem, „a jak chceš zmáčknout tlačítko, když budeš mít zlámaný prsty?“ 

První Just Cause nebyl zlý, ale ani dobrý. Nabízel možnost hrát akční hru ve stylu filmu Desperado v naprosto otevřeném světě, nadsázkou přímo přetékal – nekonečná zásoba padáků, dokonalý střelec, filmová kamera při skocích autem… žel jízdní model nic moc, střelba s autoaimem a tímto jsme přišli o celou hratelnost. Jak si poradili nezávislí vývojáři z Avalanche pod záštitou Square Enix s jeho pokračováním? 

Všechna slova jsou zbytečná! Hra je skvělá! A to ve všech ohledech. První,co Vás praští přes nos je její vzhled – je to jedna z top 10 her s nejhezčí grafikou. Nevím, jak toho tvůrci dosáhli, hra je překrásně barevná s neomezeným dohledem a především z výšky je neskutečně nádherná. Rico Rogriguez (hlavní postava) prošel drobnou změnou image, takže již nepůsobí jako nasranější brácha Desperáda, ale jako akční hrdina z osmdesátých let. 

Touto érou, která byla slavná pro své přehnané akční filmy, se hra jisto jistě inspirovala, a dělá si srandu z ní, i sama ze sebe. Už samotný název je dost výstižný – Just Cause (prostě páchej) i když bych řekl, že ještě lepší by bylo Just Because (prostě proto). Proč jsi zničil tu základnu? Prostě proto. Proč jsi ukradl auto a skočil s ním z několika-kilometrový hory? Prostě proto!! Proč jsi přivázal toho chlapíka ke stíhačce, vzletl s ní a pak se katapultoval těsně před nárazem do radaru? PROSTĚ PROTO!! 


Tím jsem nakousl dvě věcí – zápletku a hratelnost. Zápletka je velmi prostá a pro hru nepodstatná – jeden agent z agentury jménem Agency (Agentura) stojí proti Vám a je to čirou náhodou Váš mentor. Vy máte za úkol jej sejmout a při tom svrhnout zdejší vládu. Jak? Tím, že děláte chaos, k čemuž využíváte tří frakcí, které chtějí stějně jako Vy svrhnout vládu – čínská mafie, arabáši a komouši. Celé. Agentura se jmenuje Agentura, vláda je Vláda, rebelové jsou Rebelové… s tím se hra nemaže. A i když příběh skončí, můžete hrát miliony hodin dál, jelikož hra je šíleně obrovská a přecpaná místy k osvobozování, balíčků ke sbírání…

Dosáhnout takových okamžiků není ve hře nic těžkého -
- a bez skriptování!
Tím jsme se dostali k hratelnosti – hra je tak obrovská, že přeletět mapu je záležitost desítky minut! Brzy zjistíte, že pohybovat se po ní není až taková sranda, protože to žere dost času. Autoři si toho jsou vědomi, proto nám umožnili rychle cestovat překupnickou helikoptérou, ale ani to není skvělé – muset pokaždé, když někam chcete volat helinu a sledovat obrazovku s Loadingem, když je krajina tááák krásná.

Střelba doznala velkých a kladných změn – předně se nám představuje grapling hook (vystřelovací hák), který je na samostatném tlačítku (v původní hře bylo možné jej zvolit jen jako zbraň), čímž se nám otevírají neskutečné možnosti – od skákání po budovách, že by se i Spiderman zastyděl, po přivazování protivníků k autům, lodím, plynovým bombám, které s ním vyletí do vzduchu jako raketa… jediná škoda je, že takto spojené objekty se po čase odtrhnou (toto řeší mod na PC, žel PS3 a Xbox mají smůlu). A žádný autoaim!!

I jízdní model se tváří lépe, bohužel stále není zcela vychytaný, takže auty cestovat převážně nebudete – v tomto hraje prim GTA. Kdyby i v JC2 byl tak propracovaný jízdní model, bylo by to o něčem jiném.


Hra využívá systém bodování za způsobený chaos, čím více bodů, tím více zbraní a misí se Vám otevře. Hezký nápad, ale věřte mi, že bodů budete mít snad vždycky dostatek :). Mise samy jsou velmi nápadité, je až s podivem, že se autoři vyvarovali repetice, každý úkol působí jako zcela nový a jedinečný; ne tak zadání mise. Většinou je to jedna a tatáž animace – přijede vozidlo jedné z frakcí s jejich leaderem a jeho kumpány, zadají úkol, vyhodí proviant a odjedou.  Ale co, na druhou stranu máte zase jednou možnost něco vyhodit do vzduchu ve velkém :).

Zvuky jsou OK, exploze bouchají, zbraně střílejí, dabing zní trapně ujetě, přesně tak, jako v akčňáku z osmdesátých. Plný trapně namyšlených hlášek, podivných přízvuků atd. atd. 
Celkově je hra naprosto úžasná, skvěle se hraje,   krásně vypadá (náramně se při ní odreaguji), vypadá dobře i s 3D postprocesem na 3D TV zvláště ve vzduchu a v lese, dohrát ji na 100% dokáže jen člověk, co nemá život… tolik míst k blbnutí, tolik věcí ke sbírání, tolik lokalit a easter eggů k nalézání. Je trochu srážena maličkostmi (lehce zničitelný hák, objednávka zbraní a munice se nedá provést hromadně - musíte kupovat jednu položku s animací předání za druhou), nicméně ji hraji dodnes a vždy se při ní dobře bavím. Je to evergreen a i když kvalitami tolik nevyčnívá, jedná se o hru roku – k jiné moderní hře jsem se tak často nevracel. 

8,5/10 ti z Vás, kteří mají rádi filmy se Schwarcíkem a Seagalem si mohou přidat boj navíc.


Asta la Vista, Šulíni.

trailer

Žádné komentáře:

Okomentovat