Scéna Grindhousu se poslední dobou dostává víc a víc do podvědomí prostých lidí, a snad je to i dobře. Např.: film Machette byl naprosto skvělý, a Hobo si nemohl vybrat lepší dobu na svůj debut.
Hobo with a Shotgun (Tulák/Bezdomovec s brokovnicí) vznikl původně jako amatérský trailer na neexistující film v rámci soutěže na Grindhouse festivalu a těšil se velké pozornosti i oblibě. Všem je jasné, že sledovat bezdomovce, jak s brokovnicí „odstraňuje“ zlo z lidí a pronáší u toho děsně drsňácké hlášky, je obrovská sranda v traileru, který má jen pár minut, dá se však tato „myšlenka“ přenést na celovečerní film? (určitě shlédněte trailer!!!!)
Režisér Jason Eisener se domníval, že ano, věřil tomu tak moc, že si zajistil do hlavní role Rutgera Hauera (ano, toho herce, jehož příjmení nikdo neumí vyslovit) a rozhodl se na jeho postavu, předně pak na jeho obrovské charisma, zaměřit celý film (pamětníci mohou herce znát třeba jako Lovce z Desátého Království) a to se mu velmi daří. Během krátké chvilky si toho pobudu zamilujete a pochopíte základní – Hauer je poslední slušňák v neuvěřitelně zkaženém městě plném zlých lidí, jako jsou nejen podmázlí policisté, vyšinutí mafiáni, ale i obyčejní lidé jsou zkažení a vrcholem budiž pedofilní Santa unášející děti z dětského hřiště. Hauer také začíná být dost unavený životem tuláka i tím vším okolo a jediným světlým bodem na jeho cestě je drahá sekačka, kterou zahlédl ve výloze jednoho bazaru, jež v něm vyvolává vzpomínky na lepší časy a rozhodne se si na ní vydělat. Věci se však nepříjemně zkomplikují, a Hauer začne brát pošlapaný zákon do svých upatlaných rukou. Tolik příběh. Zajímavý, jednoduchý, a krásně vysvětluje, proč je v pořádku, že se všem těm zlým lidem začnou dít tak ošklivé věci. Zde film funguje a ani se nezdá, že by byl uměle natahován.
Režisér Jason Eisener se domníval, že ano, věřil tomu tak moc, že si zajistil do hlavní role Rutgera Hauera (ano, toho herce, jehož příjmení nikdo neumí vyslovit) a rozhodl se na jeho postavu, předně pak na jeho obrovské charisma, zaměřit celý film (pamětníci mohou herce znát třeba jako Lovce z Desátého Království) a to se mu velmi daří. Během krátké chvilky si toho pobudu zamilujete a pochopíte základní – Hauer je poslední slušňák v neuvěřitelně zkaženém městě plném zlých lidí, jako jsou nejen podmázlí policisté, vyšinutí mafiáni, ale i obyčejní lidé jsou zkažení a vrcholem budiž pedofilní Santa unášející děti z dětského hřiště. Hauer také začíná být dost unavený životem tuláka i tím vším okolo a jediným světlým bodem na jeho cestě je drahá sekačka, kterou zahlédl ve výloze jednoho bazaru, jež v něm vyvolává vzpomínky na lepší časy a rozhodne se si na ní vydělat. Věci se však nepříjemně zkomplikují, a Hauer začne brát pošlapaný zákon do svých upatlaných rukou. Tolik příběh. Zajímavý, jednoduchý, a krásně vysvětluje, proč je v pořádku, že se všem těm zlým lidem začnou dít tak ošklivé věci. Zde film funguje a ani se nezdá, že by byl uměle natahován.
Je trochu škoda, že samotné Grindhouseové řádění již není tak promakané, jako hlavní postava a její hlášky. Snad to bylo malým rozpočtem, který počítal s malou návratností, snad vyčerpaná fantazie (ono co taky chcete vymýšlet s brokovnicí – jeden konec štěká a druhý se zapřete o rameno), žel většina smrtí je jen Bum, padouch letí dozadu, Bum, druhý letí na znak, Bum, třetí… dočkáme se dokonce pár „vyslání na věčnost“ i mimo kameru a to je u Grindhousu asi jako záznam koncertu beze zvuku.
Vše zachraňuje práce režiséra s hlavní postavou Hauera. Nikdy nikde na celém světě nebyl charismatičtější bezdomovec, než on (Krista mezi ně nepočítám, ačkoli pár podobností by člověk našel – oba jsou zákonně dobří, oba nepřišli přinést pokoj, ale meč, oba neměli kam hlavu složit, oba děsně charismatičtí…) a jeho herecké výkony jsou na žánr a malé jméno filmu doslova Shakespearovské. Až vyrostu, chci být jako on.
Hláškami a scénami připomene pamětníkům Bruce Campbella a sérii Evil Dead, a to ne zcela náhodou – zase zde máme několik podobností, vlastně jediné rozdíly jsou v místě dění a v tom, že zlo tentokrát není démonické, ale lidského původu.
Když nebudete od filmu čekat nic jiného než hromadu tvrdého černého humoru, fontány krve, nadsazeného laciného násilí a pocit zadostiučinění z toho, že se „tomu hnusu venku někdo postaví“, mohl by Vás tulák s broknou mile překvapit. Kdo čeká morální dilemata, může se maximálně zamýšlet nad tím, zda vždy plodí násilí jen další násilí a zda je možné vzít někdy bezpráví do svých rukou. Film na to neodpoví, je však schopen podobné otázky vzbudit.
Pro odpůrce žánru 6/10 (jen díky Hauerovo výkonu), pro milovníky 8,5/10 (hlavně díky Hauerovo výkonu), neměli by si jej nechat ujít. Podle mne lépe napsaný a originálnější počin, než Avatar. A s jeho rozpočtem by to býval mohl být i film roku. A Hauer zaslouží Oscara!!! Halelujah! Bum!!
trailer
trailer
Žádné komentáře:
Okomentovat